după Jan Potocki, regia Alexandru Dabija
Premieră internațională
24 iunie 1999 la Hebbel Theater, în cadrul festivalului “Theater der Welt”–Berlin
Premieră națională
8 octombrie 1999 la Teatrul Odeon
Alfons: Cristian Iacob
Zibelda, curva, țiganca, Camilla, infirmiera, fiica lui Solomon: Maia Morgenstern / Crina Mureşan
Rebecca: Ana Ciontea / Mirela Dumitru
Enrique de Sa, Mamun, Enrique Velasquez, Sedechia: Constantin Cojocaru
Velasquez, preot inchizitor: Ioan Batinaş
Lopez, Momo, Felipe, comandorul, evreu, fariseul: Mircea Constantinescu
Tatăl lui Alfons, cabalistul: Marian Ghenea
Colonelul francez, eunuc, Monaldi, Brighella, Don Sancho, evreu: Ionel Mihăilescu
Hierro, Marchizul Feltri, Carlos, Marchizul de Folencour: Dan Bădărău
Laetitia, inchizitorul, infirmiera: Virginia Rogin
Mama lui Alfons, mama lui Masud: Oana Ștefănescu
Mosquito, duelgiu, Arlechino: Marian Lepădatu
Hangiul, călugăr inchizitor: Laurenţiu Lazăr
Preotul Velez, Cicio, Germanus: Dimitrii Bogomaz
Blanca, călugăr inchizitor: Elvira Deatcu
Gemenii Zodiacului: Toader Tomoioaga & Lucian Alexa
Costume: Janine Fashion Design
Coregrafia: Malou Iosif
Pantomima: Dan Puric
Mișcarea scenică: Ionel Mihăilescu
Scrima: Szoby Cseh
Măștile de commedia dell’arte: Liviu Bora
Corul, muzica selectată: Ștefan Barbu, Cezar Bălan, Ioana Calomfirescu, Andreea Ciornenchi, Claudia Deleanu, Irina Duță, Raluca Enea, Raluca Ioan, Daniel Jinga, Mihaela Milea, Maria Miron, Camelia Mocanu, Camelia Nistor, Liviu Petu, Nicoleta Radu, Mihnea Stănescu
Dirijor: Gabriel Popescu
Data premierei: 8 octombrie 1999
Coproducție SMART, Teatrul Odeon și festivalul “Theater der Welt–Berlin”, sub egida THEOREM, program coordonat de “Festival d‘Avignon”
MANUSCRISUL DE LA SARAGOSA, scris de Jan Potocki, este construit pe modelul celor “1001 de Nopți”. Căpitan în garda Walona, travesând Franța pentru a ajunge la regele Spaniei, tânărul Alfons van Worden trăiește, într-o călătorie fără sfârșit, o multitudine de aventuri: servitorii îl lasă singur într-o regiune pustie și sălbatică; găsește un han unde, după miezul nopții, este vizitat de două surori musulmane, care pretind a fi verișoarele sale din partea mamei dar, în final, descoperim că ele sunt demoni. Trezindu-se a doua zi sub cei doi spânzurați, dupa o noapte de dragoste, tânărul pornește la drum întalnind oameni care, într-un fel sau altul, au trăit aceeași experiență extraordinară.
La sfârșitul acestui mileniu problema umanității are un nume: conflictul dintre cele mai importante religii monoteiste: creștinismul, iudaismul și islamismul.
SARAGOSA vorbește despre speranță și iluzie. Speranța că lumea nu este o iluzie și iluzia că putem acționa asupra realității, că omul deține puterea asupra lumii și asupra propriului destin.