de Arthur Kopit, regia Alexandru Mâzgăreanu
Joseph Elliot: Ionel Mihăilescu
Joanne Summerhays Elliot: Elvira Deatcu
Costa Astrakhan: Mihai Smarandache
Orin Slake: Marian Ghenea
Dennis McAlvane: Ioan Batinaş
Regia: Alexandru Mâzgăreanu
Scenografia: Andrada Chiriac
Muzica: Alexandru Suciu
Traducerea: Mihaela Michailov
Consultant traducere: Vlad Arghir
Festivalul de Teatru de la Piatra Neamţ, 15 noiembrie 2011
Durata spectacolului: 1h 30′
Thriller îndrăzneţ, încărcat de erotism din era informaţiei, noua piesă a dramaturgului multipremiat Arthur Kopit dezvăluie controlul pe care computerele îl pot avea asupra vieţilor noastre, asupra moralei, şi chiar asupra conturilor din bancă. În Pentru că pot, Kopit pune sub semnul întrebării relaţia noastră cu tehnologia pe care o folosim şi creăm, şi ne confruntă cu frica de a fi dominaţi sau manipulaţi de propriile invenţii.
Extrase de presă
Talentul şi înţelegerea rolurilor sunt indiscutabile. Armonizarea stilistică a interpretării este remarcabilă. Ionel Mihăilescu, în rolul lui Joseph Eliot, personajul tracasat, falsificat, manipulat, alternează excelent momentele de autocontrol şi cele de dezorientare. Accentele pe care le pune în replicile care încheie unele scene sunt extrem de eficiente. Elvira Deatcu, în rolul soţiei, şi ea victimă a hackerului, se remarcă printr‑un joc secund bogat. Gesturile care îi exprimă frământarea interioară, în timp ce îşi ascultă partenerul, sunt nuanţate şi expresive. Scena în care joacă în conformitate cu indicaţiile personajului narator este un tur de forţă. Ea reuşeşte să fie credibilă şi, în acelaşi timp, falsă, sugerând cu subtilitate că tot ceea ce face şi spune poate fi adevărat şi, poate, nu. Cuplul de agenţi FBI format din Marian Ghenea şi Ioan Batinaş funcţionează foarte bine, prin individualizarea personajelor şi constrastul dintre ele. Cei doi reuşesc să insinueze ameninţarea, pe un fond de autoderiziune bine menţinut. Mihai Smarandache are o sarcină deosebit de grea. El trebuie să insinueze puterea malefică a hackerului şi, în acelaşi timp, magnetismul său erotic şi fragilitatea venită din frustrare. Tânărul şi frumosul actor reuşeşte cel mai bine să redea dimensiunea erotică a personajului, celelalte două rămânând implicite.