de David Henry Hwang, regia Ada Lupu
Gallimard: Florin Zamfirescu
Song Liling: Marius Stănescu
Helga: Irina Mazanitis
Marc: Dan Bădărău
Fata tânără: Elvira Deatcu / Cătălina Mustaţă
Judecătorul: Constantin Cojocaru
Domnisoara Chin: Jeanine Stavarache
Regia: Ada Lupu
Decor: Vittorio Holtier
Costume: Doina Levintza
Coregrafia: Răzvan Mazilu
Festivalul Național de Teatru, București (2000)
Premiul criticii acordat de AICT în cadrul Galei UNITER pentru Marius Stănescuîn rolul Song Liling (2001)
Data premierei: 21 ianuarie 2000
Piesa a fost inspirată de povestea reală a lui Bernard Boursicot – un diplomat francez și a lui Shi Pei Pu – primadonă a Operei din Pekin, aceasta fiindu-i iubită timp de 20 de ani și presupusă mamă a copiilor lor. În 1986 acest cuplu excentric a fost acuzat și condamnat de un tribunal din Franța pentru spionaj în favoarea Chinei.
Într-o memorabilă scenă, lui Boursicot i-a fost dezvăluită adevărata identitate a acestei primadone: Shi Pei Pu era de fapt un bărbat. Este atât de șocat încât va vrea să se sinucidă.
…La început multă lume a criticat M…Butterfly pentru că perpetuează stereotipurile bărbatului asiatic efeminat. De fapt, actorul asiatic, un bărbat, joacă doar în două acte din piesă îmbracat în rochie. Mi-ar plăcea să cred că piesa explică destul de clar despre ce înseamnă să fii barbat sau ce înseamnă sa fii femeie. Această frământare – ce este masculin și ce este feminin – are implicații mult mai profunde decât faptul că bărbatul îmbracă o rochie.
Prin alăturarea fanteziei și realului din piesă, mă întreb dacă e cu adevărat posibil să vedem adevărul, să vedem autenticul în legătură cu o cultură, cu cineva iubit sau chiar cu noi înșine. Oare vom fi mereu încarcerați înăuntrul subiectivismului nostru și forțați să înțelegem prin propriile noastre prejudecăți?…
D.H. Hwang