de Constantin Cheianu, regia Cristian Ban
Igor: Mihai Smarandache
Viorel: Marius Damian
Sergiu: Dimitrii Bogomaz
Ion: Gabriel Pintilei
Donatas: Relu Poalelungi
Mama lui Igor: Irina Mazanitis
Regia: Cristian Ban
Scenografia: Cristina Milea
Festivalului Internaţional de Teatru Nou, Arad, 12 mai 2013
Festivalul de Teatru Fără Bariere de la Satu Mare, 25 mai 2011
Festivalul de Teatru de la Piatra Neamț, 25 octombrie 2010
Festivalul BITEI de la Chișinău, 24 mai 2010
Festivalul Dramaturgiei Românești de la Timișoara, 13 aprilie 2010
Marius Damian – Premiul pentru cel mai bun actor la Festivalul de Teatru de la Piatra Neamț, 2010
Cristina Milea – Premiul de scenografie la Festivalul de Teatru de la Piatra Neamț, 2010
Durata spectacolului: 1h 30′
Când s-a întâmplat să aud astfel de întâmplări „neverosimile“ chiar din gura oamenilor care au participat la ele, am fost de-a dreptul şocat. În faţa mea stătea un tânăr consătean, care „călătorise“ din Belgia până în Irlanda într-un container. Fiindcă era vorba despre un container etanş, el, împreună cu alţi trei inşi – doi bărbaţi şi o femeie – au trebuit să fie băgaţi într-o pungă de folie şi să respire printr-un furtun, al cărui capăt ieşea printr-o gaură făcută cu burghiul de către traficantul care îi trimisese în Irlanda.
Şocul meu a fost dublat de acel binecunoscut sentiment pervers al scriitorului care îşi spune că „din chestia asta ar putea ieşi o piesă bună“. Este primul text „documentar“ pe care l-am scris, toate faptele relatate în piesă se bazează pe evenimente reale, iar personajele au prototipuri în viaţa reală. Eu nu a trebuit decât să fac din poveştile diferiţilor oameni (unii dintre ei nu s-au întâlnit niciodată în viaţa reală) un subiect unitar.
Extrase de presă
Actorii Odeonului realizează o adevărată operă de artă din accentul neaoș moldovenesc, replicile devin savuroase, aproape exotice pentru spectatorul bucureștean. Formulele de adresare tipice peste Prut, necunoscute dincoace, de genul “zemlia” (lb.rusă = pământ) cu sensul de “conațional”, dar tradus irezistibil prin “pământean” sunt un deliciu și îmbracă întregul story în umor, deși în esența este tragic.
Cele mai acute momente din spectacol la nivel de dinamică socio-politică sunt cele din final, în care cei trei bărbați se pregătesc să intre în casa-container, în locuința lor de trecere, și în care dialogul mamă-fiu are emoția tensionată a unei rupturi cu final tragic. Mihai Smarandache e păcălitul perfect, loserul vulnerabil care și-o ia din toate părțile. Irina Mazanitis nu devine nicio secundă patetică, râsul ei nervos, din ce în ce mai gâtuit, contrapunctând excelent dramatismul situației.
Respirația din container devine ultimul sunet de umanitate într-un spațiu, inspirat gândit de Cristina Milea, în care, până la urmă, totul se scurge în niște pisoare.
Poate că spectacolul de la Odeon nu este revelator pentru profilul regizoral al lui Cristian Ban, dar tânărul creator se află abia la începutul unui drum pe care a pornit având atributele importante ale capacității de a coordona excelent actorii și de a pune în valoare, cu limpezime și coerență, textul montat. Ceea ce e cu atât mai important când e vorba despre un text din dramaturgia contemporană.